Quick Tour

Hoe gebruik je Hebban in de Klas?

Hebban in de Klas is een leesinspiratieplatform voor het voortgezet onderwijs. Het ondersteunt docenten Nederlands om met de klas over boeken te praten en dan vooral de boeken die leerlingen zelf graag lezen.

De klassenchallenge is een bewezen hulpmiddel om leerlingen meer en leuker te laten lezen en het gezamenlijke leesdoel ook echt te halen. Hebban in de Klas helpt leerlingen elkaar (peer-to-peer) te motiveren en leestips met elkaar te delen. Het biedt docenten verschillende mogelijkheden elkaar te helpen (bijvoorbeeld door het delen van themalijsten) en geeft hen een ongekend inzicht in het leesgedrag (en de leesontwikkeling) van hun leerlingen. ​

Hebban in de Klas is ontwikkeld door Stichting CPNB in samenwerking met Stichting Lezen en met steun van het Ministerie van OCW.

Functionele uitgangspunten

  • Een platform dat docenten Nederlands helpt bij het in kaart brengen en monitoren (en daarnaast ook aanjagen) van leesactiviteit van leerlingen 
  • Een interactieve (en lerende) omgeving om enthousiasmerend en inspirerend met boeken bezig te zijn 
  • Een omgeving waarin leerlingen elkaar motiveren om te lezen en vooral ook de leuke boeken met elkaar kunnen delen (de zogenaamde peer-to-peer aanbevelingen)
  • Een Reading Challenge als incentive (“gamification”) en als hulpmiddel voor docent om leerlingen meer te laten lezen.

Homepage

Dit is het hart van Hebban in de Klas. In één overzicht ziet elke leerling van jouw klas welke boeken er worden gelezen of getipt en over welke boeken recensies zijn geschreven. De klassenchallenge geeft de status aan van het leesdoel dat je aangaat met de klas. Bijvoorbeeld: iedereen leest dit schooljaar 3 boeken. De statusbalk staat pas op 100% als iedere leerling minimaal 3 boeken op ‘gelezen’ heeft gezet. Er is ruimte voor het publiceren van themalijsten om leerlingen te inspireren.

Homepage: Boek

De boekpagina biedt de leerling informatie over het boek maar ook meteen welke klasgenoot het boek heeft gelezen, gewaardeerd en/of een recensie erover heeft geschreven. De leerling kan het boek hier zelf van sterren voorzien of een recensie plaatsen maar kan het boek ook eenvoudig op een boekenplank plaatsen (wil ik lezen, aan het lezen of gelezen). Met de koppeling naar Aura Bibliotheeksoftware wordt meteen zichtbaar of het boek beschikbaar is in de schoolbibliotheek. Binnenkort wordt de koppeling naar de online bibliotheek toegevoegd, zodat leerlingen worden gewezen op het gratis bibliotheeklidmaatschap en het gemak van het digitaal lezen van boeken.

Homepage: leerlingprofiel

Via het leerlingprofiel ziet de docent, maar ook leerlingen van elkaar, welke boeken ze hebben gelezen, aan het lezen zijn of nog willen lezen. Ook de vorderingen van de leerling met betrekking tot de klassenchallenge worden hier getoond.

Homepage: leerlingprofiel (beheer)

De leerling kan zijn of haar eigen profiel instellen met een foto, en een korte introductietekst. Heeft een leerling al een eigen account op Hebban.nl dan kan het Hebban in de Klas-account gekoppeld worden zodat de boekenplanken op beide platformen synchroon lopen.

Docenten Dashboard

Via het docentendashboard kan de docent klassen aanmaken en beheren. Leerlingen kunnen per persoon of via een lijst worden uitgenodigd. Verder kunnen boekenlijsten worden beheerd, berichten en topics (over boeken, leesopdrachten, etc.) worden voorbereid en gepubliceerd. Het leerlingenoverzicht laat de laatste activiteit van leerlingen op het platform zien. 

Vanuit het docentendashboard kan de docent eenvoudige statistieken raadplegen over de klas, waaronder het aantal gelezen boeken, reacties en recensies.

Inspiratie voor docenten

Op Inspiratie voor docenten staat het laatste nieuws over het platform en de beste campagnes voor jongeren en kunnen docenten elkaar helpen aan nieuwe leesinspiratie. Lees er hier alles over.

Docenten in het hele land delen hun themalijsten op de docenteninspiratiepagina. Abonneer je op lijsten voor je klas(sen) of neem ze over om ze zelf te kunnen beheren.

De docentenkamer

In de online docentenkamer kunnen docenten van jouw school elkaar inspireren door te delen wat zij zelf lezen, boeken te tippen of themalijsten te delen. Ook vind je hier een handig overzicht van de meest gelezen boeken op school (en per leerjaar).

Leesstatistieken

Vraag en antwoord

Hoe gaat Hebban in de Klas mij en mijn leerlingen helpen?

Door Hebban in de Klas regelmatig in te zetten als leeslogsysteem voor je leerlingen, kom je er nog sneller achter wat en dát er in je klas gelezen wordt. Vraag je leerlingen regelmatig de boeken bij te houden die ze lezen, gelezen hebben en graag willen lezen.

Hebban in de Klas gaat uit van het ‘peer-to-peer’ principe waarvan bekend is dat aanbevelingen van de doelgroep aan de doelgroep het beste werken.

Hoe vaak moet ik Hebban in de Klas gebruiken?

Maak er een vast moment van. Of dat nu wekelijks, tweewekelijks of maandelijks is. Gebruik Hebban in de Klas om met je leerlingen over de boeken te praten die zij graag lezen.  Maak eigen (thema)lijsten of abonneer je op lijsten van andere docenten om leerlingen te inspireren.

Hoe kan ik snel starten met Hebban in de Klas?

Om Hebban in de Klas te gebruiken, hebben leerlingen een laptop of tablet nodig. Als docent maak je eenvoudig een account aan en voeg je je leerlingen toe. Introduceer Hebban in de Klas vervolgens klassikaal, zodat iedereen direct goed van start gaat. Zodra de leerlingen hun wachtwoord hebben ingesteld, kunnen ze meteen aan de slag! Het vierstappenplan op de vorige pagina biedt nog wat meer uitleg.

Is Hebban in de Klas echt gratis?

Ja, Stichting CPNB en Stichting Lezen bieden Hebban in de Klas gratis aan om lezen en leesplezier te bevorderen. Hebban in de Klas wordt ondersteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.   

Kan ik Hebban in de Klas ook met mijn collega’s delen?

Ja! Als coördinator kun je zelf stafleden toevoegen (docenten, maar ook leesmediaconsulenten). Docenten kunnen vervolgens zelf hun online klassen aanmaken. In de docentenkamer kun je zien wat je collega’s lezen en kun je elkaar van leestips voorzien. Ook kun je elkaar vragen stellen door een topic te openen. Alle themalijsten die jullie met elkaar delen, vind je hier ook terug, evenals handige overzichten met meest gelezen boeken op jouw school.

Ik ben een bibliotheekmedewerker. Hoe kan ik Hebban in de Klas gebruiken?

Als mediathecaris of leesmediaconsulent kun je lijsten aanmaken en delen in de docentenkamer. Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van lijsten met nieuwe boeken in de schoolmediatheek. Docenten kunnen de lijsten eenvoudig doorzetten naar hun klassen zodat ook leerlingen meteen weten welke nieuwe boeken er in de mediatheek te vinden zijn. In de docentenkamer kun je docenten ondersteunen bij boekkeuzes. Bovendien heb je ook toegang tot het landelijke dashboard met leesstatistieken.